Dag 4: skeikampen - Venabygd: 60 km, 1316 hms

5 augustus 2019 - Venabygd, Noorwegen

“Geudemeurgen, weut eus heut keud!” zei ik vanochtend tegen Kees. “Deut keumt eumdeut weu eup 750 meuter heugte zeuten,” antwoord hij. Ja, we spreken na een paar dagen Noorwegen al een aardig woordje over de grens en dat is niet zo moeilijk: lippen tuiten en met een zuinig bekkie alles met ‘eu’ of ‘jeuj’ uitspreken. Tot zover de flauwigheid voor vandaag ...

We zaten inderdaad op 750 mtr hoogte en kwamen vanaf ca 160 bij Lillehammer gisteren. De bergen om ons heen zitten tussen de 1100 en 1200 meter. Ik dacht nog: die sturen ons vast niet over de toppen, maar ja dat ik wel eens vaker iets denk dat dan niet klopt, blijkt vandaag ook wel weer. Pffff wat klimmen tot 1050 meter hoogte. De eerste kilometers over de Peer Gynt vegen kwamen vaak boven de 10% klimmen uit, maar wat was dat het dubbel en dwars waard! Sodemieter wat prachtig hier. En het hield gewoon niet op. En ja, buurman Tonnie: je moet er tol betalen maar dat geldt niet voor wandelaars en fietsers. Er zijn trouwens ook supergave routes om te hiken hier of te nemen met de MTB. Wij namen de “gewone” route over de onverharde gravelweg. We kwamen nauwelijks een sterveling tegen hooguit wat schapen. Tot we een bordje “de koffie staat klaar” tegenkwamen. Ja, hoor, een leuke tent in de f middle of nowhere gerund door een paar Hollanders. Daar even wat gedronken met taart erbij (ik natuurlijk 2 stukken, want ik wil wel op m’n streefgewicht blijven 😉). Daarna was het flink afdalen geblazen al slalommend om de schapen en kuilen in de weg mijdend tot aan Ringebu. Iets daarvoor hield de Peer Gynten vegen op. Daar zaten we weer op 194 meter hoogte. Boodschappen gedaan daar bij de Kiwi - een soort Noorse Lidl - die wij inmiddels tot onze favoriete supermarkt hebben gebombardeerd. Totaan de camping was het toen nog 18 km - weer flink klimmen met stukken tussen de 10 en 13 % tot 932 meter hoogte. Onze kuiten krijgen het flink te verduren deze trip, maar zo kom je wel in de meest prachtige omgeving.

In Venebygd aangekomen vonden we de camping aanvankelijk maar niets. Leek wel op de spookcamping van afgelopen nacht. Toch maar een stukje verder gefietst maar de camping daar bleek geen camping. Dus toch maar terug en een prachtig plekje weten te vinden met een top uitzicht. Nu nog even heerlijk genieten van het meestermaaltje dat Kees op het primusje zorgvuldig heeft voorbereid. Benieuwd wat de dag morgen brengt ...

Ps: wedden dat er een aantal van jullie geprobeerd heeft met een zuinig bekkie Neurs te preuten? 😂

83DFB7BF-25B8-4826-9BDB-FF63D1D6D4AFABC0DF22-103F-4DC6-8BA9-A6A846727D6E00D3CFF1-0179-4375-A24E-68E2F5EBBD8EAF627C0D-13A7-453C-93D7-2609E4129EF5301B1E08-3633-415D-9CAF-37159F06AEC683DFB7BF-25B8-4826-9BDB-FF63D1D6D4AF4CA3F0DC-DBB5-4305-B397-45F9C9932D3D9DDFD07C-EAA1-4658-B6DD-AD92588437778F92A208-310A-4B90-9400-1E28B1DEEEDA4F9AF570-1160-4E6D-B063-F13724F2886411AC8E3C-47AF-4545-9737-C8B411A0BC078E270F23-D2C7-4440-9CB4-217D64335BA4

1. Margriet:
    5 augustus 2019
    Al weer een mooi verhaal.Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben
  2. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Zeker ! Ook voor de camper een prachtig land
  3. Stef:
    5 augustus 2019
    Wat een rust en mooie plaatjes prachtig
  4. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    5 augustus 2019
    Inderdaad: wat een rust !
  5. H Meijer:
    5 augustus 2019
    Ringebu dat klinkt bekend. Volgens mij hebben Mechteld en ik daar jaren terug gestopt tijdens een langlauftrektocht. Alleen lag toen overal zeker een meter sneeuw. Zeker global warming dat dat nu kennelijk geen sneeuw ligt :-)
    Het ziet er naar uit dat jullie er goed aan gedaan hebben door niet op racefietsen te gaan trekken.
  6. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    5 augustus 2019
    Sneeuw nog niet gezien, Hans. En met de racefiets niet handig idd. Wat gaaf dat jullie hier gelanglauft hebben. Hier is alles ingericht op wintersport. Het “zomergedoe” doen ze er maar bij
  7. Wim Heezen:
    5 augustus 2019
    Hoe staat het met het weer. 's Morgens vochtig en fris? In de loop van de dag warmer en droog? 's Avonds nog steeds aangenaam, buiten de muggen? Of valt het mee? Ik denk aan het verblijf in en om de tent. Ik hoor het graag. Groetjes Wim
  8. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    5 augustus 2019
    Klopt helemaal, wim. ‘s Avonds wel koud maar tot 11 uur licht. Met de muggen valt het vanavond mee. Benieuwd hoe het de komende dagen is. Maar dat zul je ongetwijfeld horen 😉
  9. Henk:
    5 augustus 2019
    Blijven genieten, het wordt nog veel mooier. Leuk om deze verhalen te lezen. Jaren geleden nagenoeg dezelfde route maar wel per auto. Op de terugweg via de Trolstiegen vergeet je nooit weer die uitzichten. Nu eerst verder over mooie B wegen. Mijd per fiets de E6.
  10. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    5 augustus 2019
    Genieten doen we zeker, Henk. Trolstiegen gaan we niet redden ivm de tijd maar wel een goede reden om ooit terug te gaan.
  11. Paul Zandveld:
    6 augustus 2019
    Fijn dat jullie zo genieten. Met name die afdaling vanaf de Peer Gynt naar Ringebu was een gokje toen ik de route samenstelde. Die klim na Ringebu is echt pittig (ken ik nog van toen we 15 jaar jonger waren, ha, ha!), maar de stilte op de hoogvlakte daarna is zo Noors als het maar zijn kan. Ben benieuwd naar het vervolg!
  12. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    6 augustus 2019
    Ja, die afdaling ging prima, wel de handjes bij de remmen continu 😉
  13. Jos en herta stoevenbeld:
    6 augustus 2019
    Sal we snakken nors ,elle holansk
  14. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    En nu in rijmvorm, Jos 😉😉
  15. Tonnie:
    6 augustus 2019
    Hallo Astrid en Kees, hier je buurman. Je moet ook niet onder de slagboom kruipen of erom heen. 🤣 Als je in de gelegenheid komt, koffie met twaffl, himbear and creame is een aanrader. Wel homemade graag. Fijn om te lezen dat het een mooie tocht is, de groeten vanuit Losser. Je buurman Tonnie en buurvrouw Thea 👍🚲
  16. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    6 augustus 2019
    Nee, we zijn er keurig omheen gefietst 😇
    De wafels hebben we inmiddels geprobeerd. Heeeel erg lekker 😋
    We snappen nu helemaal waarom jullie zo gek zijn op Noorwegen 🤗