Dag 10 - laatste fietsdag, Bud - Åndalsness, 83 km, 612 hms

11 augustus 2019 - Åndalsnes, Noorwegen

Geeft toch altijd weer een raar gevoel zo’n laatste fietsdagje. Want dat was het, hadden we besloten. We hadden morgen nog heel erg graag een stuk van de Trolstigen willen doen, maar volgens de voorspellingen wordt het weer te onstuimig. Dat is je zwaar inspannen om vervolgens geen bal te zien. Zinloos fietsen, noemen we dat.

Dat het weer zo zou veranderen, leek het  vanochtend niet op. Half bewolkt en een aangename temperatuur, perfect om te fietsen. Maar op één of andere manier kwam ik niet in het ritme, het liep niet lekker. Misschien kwam het omdat we nu doelgericht van punt A naar B fietsten en ik daardoor iets minder oog voor de omgeving had òf het kwam door de Gato Negro van gisteravond die de rem iets aandraaide. De rit zou niet te inspannend moeten zijn, maar tijdens het zwoegen zaten we toch weer ineens op een klim van zo’n 4 kilometer met 5%. Verklaart misschien ook dat ik als een slak vooruit kwam. Bovenaan de klim was een hartstikke leuk restaurantje. Daar even wat gegeten (gebakken ei met spek uiteraard) en een ijsje na afloop. De afdaling ingezet en na 10 kilometer zaten we in Molde. In het kader van niet zinloos fietsen, besloten we niet langs de kust te fietsen (een ommetje van 50 km) maar een stuk met de bus te gaan. Op dat traject zat er namelijk weer een tunnel waar je niet met de fiets door mocht. Tot mijn schrik bleek dat een onderwatertunnel te zijn. Vreselijk vond ik dat. Kreeg accuut hetzelfde gevoel dan wanneer ik over een stuwdam fiets. En degenen die dat wel eens met mij hebben meegemaakt, weten dat dat niet best is. Maar goed, de tunnel bleek niet lek, stortte niet in en als zovelen heb ik het overleefd.

De busrit was inclusief veerpont, want we moesten nog een stukje water overbruggen. Vooraf hadden we gezegd dat wanneer het weer slecht zou zijn, we tot Åndalness, de eindbestemming, zouden blijven zitten. In de richting waar we naar toe moesten, zag het er donker en niet best uit maar om ons heen was het zonnig. We waagden het erop. De laatste 30 km van de trip met de bus te doen, dat kon natuurlijk niet. Het ging weer lekker, de energie was terug en was weer volop genieten van de prachtige omgeving. Uiteraard werden we nog wel geplaagd door een fikse regenbui, maar dat mocht de pret niet drukken.

En dan zit ik hier voor een kleine hytte op een camping in Åndalness, aan de voet van de Trolstigen, typend op de Ipad de laatste blog over deze Noorse fietsreis met Kees. We zijn na 10 dagen 782 km en 7538 hoogtemeters verder. En man! Wat hebben we het prachtig gehad, zoveel mooie dingen gezien en telkens weer anders. Noorwegen heeft ons echt positief verrast, net als Noord Frankrijk Philippe Abrams in Bienvenue chez les Ch’tis. Tuurlijk is het jammer dat we de Trolstiegen niet hebben kunnen doen, het is jammer dat we niet wild gekampeerd hebben, het is jammer dat Kees niet in een fjord heeft gezwommen en dat we geen elanden of rendieren hebben gezien. Maar hey, dat een verdomd goede reden om terug te komen naar dit mooie land. Morgen pakken we de trein terug richting Oslo en dan kijken we even wat we gaan doen: of nog een paar dagen Noorwegen of we zakken af naar Denemarken of Noord Duitsland.

Het verhaal houdt hier in ieder geval op. Iedereen hartstikke bedankt voor het meelezen en de leuke reacties. Til neste gang ! Oftewel: teut de veulgende keur !

890AFE93-6A88-47A7-A082-9C8A73F014EBC710D534-D592-49E9-AF72-D7394D5757785E3FCAB7-48A4-4C67-8DA0-65054ED97DA01F9802D5-8484-4D84-A0F0-60A03C78BB7F684961A6-BCBF-4348-8256-6D0DCAD234158C84A8C2-0A07-4066-8589-7D039BA7F54DB8433CF6-293B-4A5A-AC9B-FCB6F812C9D681499498-77E3-4BC5-A892-ED4571E150BB3BEA5545-D104-4A56-A54E-6B1C46B0F7C4C8208F21-D18B-4196-A401-C50F89C575994AAE54FE-333D-417E-9E39-38C6E1C240CB

1. Karin Achterkamp:
    11 augustus 2019
    Nou, ik heb weer genoten van de verhalen. Fijn dat jullie een mooie vakantie hebben gehad.
    Goede reis terug!
  4. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Tot snel Margriet 🤗
  5. Alfons Morsink:
    11 augustus 2019
    Astrid harstikke bedankt heb genoten van jullie belevenisen en jullie avontuur .
    Mooi om elke avond weer een stukje te lezen hoe jullie de dag doorbrachten.
    Geweldig omschreven hoe jullie de tocht volbracht hebben .
    En diep Respect wat jullie weer gepresteerd hebben
    Doe de groeten aan Kees en een fijne vakantie verder
  6. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    11 augustus 2019
    Groeten terug en mooi dat je het leuk vond mee te lezen
  7. Rene Reuvekamp:
    11 augustus 2019
    Mooie verhalen vanuit dit prachtige land. Qua schoonheid staat het bij mij nog steeds op nummer 1. Goeie terugreis en geniet nog van wat jullie gaan doen.
  8. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Bedankt, René. Dat gaat vast lukken
  9. Trudy:
    11 augustus 2019
    Petje af voor jullie hoor
    Ga de verhalen missen en de mooie plaatjes
    Geniet van jullie verder vakantie
  10. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Ah, thnx trudy
  11. Lenie:
    11 augustus 2019
    Hele goeie reis terug, geniet nog van de laatste mooie uitzichten daar, bedankt en groetjes
  12. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    11 augustus 2019
    Thnxxx Lenie. Hier ook heel gaaf om te hiken. Iets voor jou ?
  13. Henk:
    11 augustus 2019
    Een goede terugreis met misschien nog leuke tochtjes. Ennnnn een reden om terug te gaan naar het fjordengebied. Beginnen in Andalsnes en daarna afzakken. Niet te vergelijken met de natuur die je tot nu hebt gezien. Een goede terugreis en misschien vanuit de trein nog een Eland.
    Groet Henk
  14. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Dank je wel, Henk. Leuk dat je meelas en tips gaf. 😊
  15. Yvonne:
    11 augustus 2019
    Heel erg leuk om op deze manier een beetje met jullie te hebben meegereisd. Prachtige tocht!
  16. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    11 augustus 2019
    Zeker, Yvonne maar ik ben nog meer benieuwd naar jouw reisverhaal. Binnenkort maar live aanhoren 🤗
  17. Gerrit Rekers:
    Astrid en Cees
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen en de mooie foto’s .
    Goede thuisreis
  18. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    11 augustus 2019
    Dank je wel, gerrit en tot snel op de fiets 🚴‍♀️
  19. Lia:
    11 augustus 2019
    Tja, helaas is het weer ook hier niet je van het. Maar mochten jullie nog een paar dagen in Scandinavie willen blijven, preciezer gezegd Zweden, dan zijn jullie van harte welkom! Zoals je wel weet hoef je hier geen tentje op te zetten en zit er in de buurt wel een elandenpark waar je gegarandeerd elanden kunt zien ;)
    Goede reis terug naar Oslo!
  20. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Ah, das lief aangeboden, Lia. Denk dat we richting huis gaan. Dank je wel 🤗
  21. Mina:
    11 augustus 2019
    Jammer, ....dat de verhalen stoppen! ;) Ik was elke avond weer "verheug" ze te kunnen lezen. Verschillende plekken/verhalen heel herkenbaar maar wij waren niet op de fiets en dat is toch weer een groot verschil.
    Bedankt en ga samen nog even lekker na genieten. Wel thuis en liefs, Mina
  22. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    12 augustus 2019
    Ah, mooi dat jullie hier ook waren. We gaan nog even genieten hier. Tot later 😘
  23. Wim Heezen:
    11 augustus 2019
    Genoten van de dagelijkse blog, waar wij deelgenoot van mochten zijn. Het was daardoor interessanter om met jullie mee op weg te gaan. Wat blijft is, toch het positieve hieraan om altijd door te gaan. Weer wat geleerd. Kom goed thuis. Groetjes....Wim
  24. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    12 augustus 2019
    Fijn om te lezen dat je genoten hebt van de verhaaltjes, Wim. We zullen voorzichtig doen op de terugweg. Tot apps 😊
  25. Stef:
    12 augustus 2019
    Nog een paar dagen het was erg mooi om mee te genieten van jullie fiets dagen goede terug reis
  26. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Bedankt, Stef 😊
  27. Ellen:
    13 augustus 2019
    Goede reis terug. Het genieten nog lang vasthouden. Leuk om jullie te volgen in het reisverslag. Ik kijk uit naar de volgende reis!
  28. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    13 augustus 2019
    Gaan we doen dat vasthouden. Leuk dat je mee las 😊