Dag 7: Oppdal - Sunndalsøra, 72 km, 320 hms (plus per bus n Alvundfjorden)

8 augustus 2019 - Ålvundfjord, Noorwegen

Zei ik gisteren: so we stick to the original plan? Uh, nou, niet dus. We hadden het gisteravond met gastvrouw May over onze route en ze zei dat het eenvoudig was om met de bus door de tunnel bij Sunndalsøra te gaan. Geen gedoe dus zoals we veronderstelden. We waren om en hebben dus besloten om wat eerder af te wijken van de route Oslo - Trondheim. Doordat we in een b&b hadden overnacht, boekten we wat tijdwinst doordat we de kampeerspullen niet hoefden in te pakken. Dachten we, maar May liet ons niet zomaar gaan zonder al haar levenswijsheden met ons gedeeld te hebben. Heel gezellig maar we wilden toch verder met onze trip.

Niet dat we er vandaag veel zin aan hadden. De hele dag was miezerige regen voorspeld en die voorspellingen kwamen uit. De regenjassen die tot tevredenheid van Kees nu in de buurt van een aantrekkelijk uurtarief kwamen en de  overschoenen bleven aan. Af en toe was het droog, maar het bleef somber en troosteloos. We kunnen dus weinig vertellen over het prachtige landschap dat achter dat dikke wolkendek verscholen lag. Ja, tijdens een break bij een soort educatiecentrum zagen we opnamen van hoe de omgeving eruit zag bij zonnig weer. Dat hebben we dan gemist, maar ja, je kunt niet alles hebben.

We zetten we onze reis door de miezer voort over autoweg 70 tussen hoge bergen (denken we) en een brede kolkende rivier. Ik voel me een beetje in niemandsland. Herkent iemand dit? Aan het begin van de vakantie ben je druk bezig uit te schakelen - duurt bij mij een dag of 2-3 en aan het einde, ook zo’n 2-3 dagen vooraf, ben je alweer bezig met de terugreis. En daar tussenin voel je je blanco. Beetje nadenken over van alles: kids, familie, toekomstplannen en door de omgeving werd ik ook niet bepaald afgeleid. Best relaxed. De weg schoot ook redelijk op. Net als gisteren meer dalen dan klimmen en we waren rond 15.15 in Sunndalsøra. Niet echt een gezellig plaatsje, veel industrie rond een kleine haven bij de eerste fjord die we zullen zien deze trip. Even wat gegeten en boodschappen gedaan en daarna wachten op de bus die om 18.15 uur vertrok.

Als gisteren al gezegd: het is verboden om door de tunnel van 7,2 km te fietsen. Er hangen camera’s en als er dan een fietser gedetecteerd wordt, wordt aan beide kanten de tunnel gesloten en wordt je er door de politie uit gehaald. Leek mij wel lachen, maar we wagen het er maar niet op. Past qua gedrag ook meer bij pubers dan bij een bijna 50-jarige.

Wel een beetje jammer ergens dat we de bus moesten pakken en het voelde ook een beetje als fraude. Dat gevoel werd nog eens bevestigd door een man in de bus waarvan we op afstand al konden ruiken dat ie wat te diep in het glaasje had gekeken. “You are by bike?” doelend op onze fietskleding “and you are taking the buss?” grijnsde hij. Toen we antwoordden dat we met de fiets de tunnel niet in mochten, haalde hij z’n schouders op: “That’s life.” Inderdaad, hij had gelijk: hoe belangrijk is dat ? Een goede reden om na de tunnel gewoon lekker te blijven zitten en die 10 km door de regen niet te doen. We overnachten in een hytte pal aan de fjord bij een meer, lekker warm en droog and life is good.

6A155793-D961-4702-BE63-2AE6CF726E59

FBE824B1-F4FD-4B9F-B864-5ADAE62135F4D1B48317-64FB-406A-A20B-2590B69B4705CB4C3A7C-AC60-4E81-8DE5-6F104CF180003ED5738C-EC9B-439C-A230-FA2D9DFF8F749E638616-6283-4E2A-B4F5-A04D639215160FCFE892-8E4C-437A-ABFB-32D4601F8E4CFB087F80-F30F-4020-99C9-10896FB2BBE42CF34B9A-A156-470C-877E-CDD35C0935ADC38AB5EA-2D1B-4BD3-95D3-11AC8582E6D5

1. Henk:
    8 augustus 2019
    Mooi herkenbaar verhaal het gokken wat zou er achter en de wolken zijn. We hebben dit met een fietstocht in Noorwegen een keer een hele dag meegemaakt. Ik weet hoe jullie je voelen. Nu op naar Andalsnes verder door een prachtige omgeving. Vrijdag zaterdag en zondag 20 tot 22 graden. Mooi fietsweer👍
    Succes groet Henk
  2. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    Eerst nog de atlantische route, hè? 😉 en dan richting Andalsness 🚴‍♀️🚴‍♀️🥳
  3. Wim Heezen:
    8 augustus 2019
    Ik vroeg me al af, waar blijft het zien van een ' Fjord '. En dat is dan op dag 7. In Noorwegen en dan geen fjord gezien, dat kan niet. Ik wens jullie voor morgen een interessante en mooie fietsdag toe. Sportief gezien, TOP!!!!
  4. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    8 augustus 2019
    Zullen nog wel heel wat fjorden komen idd. 😂
  5. Lia:
    8 augustus 2019
    Jammer dat het weer jullie nu even niet meezit. Je moet maar zo denken, in Frankrijk is het ook niet altijd even mooi. (ik denk dan aan de tour die afgebroken wordt vanwege sneeuw en hagel).
    Ik ben er van overtuigd dat jullie nog genoeg mooie dingen zullen zien dus niet te lang blijven hangen bij deze net iets mindere busrit.
    Slaap lekker en fijn fietsen morgen!
  6. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    8 augustus 2019
    Zo is het helemaal, Lia. Het wordt vanzelf beter en we hebben in het zuiden van Europa ook vaak genoeg in slecht weer gefietst.
  7. Paul Zandveld:
    10 augustus 2019
    Dacht dat er parallel aan die tunnel van 7km ook nog de oude weg was, wél voor fietsers toegankelijk. Of je gaat via weg 62 naar Molde, en verder naar Eide. Ook daar oude weg langs lange tunnel, en net zo lang.
  8. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    10 augustus 2019
    Paul, de “oude weg” parallel aan de tunnel was afgezet. En tijdens het zoeken naar mogelijkheden zagen we op internet ook indicaties dat de tunnel naar Molde verboden was voor fietsers... zijn daar zelf niet heen gegaan om te checken, maar het leek een redelijk duidelijke zaak op de verkeerssite https://www.vegvesen.no/en/Home is een kaart waarop alle voor fietsers verboden tunnels zijn aangegeven. Wel n beetje zoeken

Groet. Kees
  9. Paul Zandveld:
    10 augustus 2019
    Die site ken ik (meer specifiek de 'vegkart') en die geeft Sykkelforbud: nei....