Dag 1: Leirsund naar Minnesund, 65 km, 550 hms

2 augustus 2019 - Minnesund, Noorwegen

En we zitten weer in ons gebruikelijke fietstripritme. Dat houdt in: voornemens om rond 16 uur ergens op een camping te zijn om vervolgens daar pas rond 19/19.30 uur aan te komen. Zo ook vandaag. Redenen? A. Het gaat zo lekker we doen nog een stukje. B. Er was geen camping in de buurt of C. We liepen weer eens te treuzelen. Omcirkel het juiste antwoord.

Gisterochtend zijn we vanuit Losser vertrokken. Moet zeggen dat ik haast een soort kinderlijke opwinding in me had. Nog nooit in Scandinavië geweest en vroeg me af hoe het daar zou zijn. Ook de weg ernaar toe was nieuw. We hadden ervoor gekozen om niet de boot van Hirtshals naar Oslo te nemen maar over de brug te gaan die Denemarken met Zweden verbindt. De Netflixers onder ons kennen deze wel van de serie The Bridge. Gelukkig waren de twee halve lijken die daar lagen inmiddels opgeruimd 😉. Gisteravond overnacht bij Götenburg en rond half 1 vandaag waren we bij Leirsund, ca 30 km ten noorden van Oslo. Van daar uit zijn we gestart met werkelijk prachtig weer.

Moet eerlijk zeggen dat Kees en ik het fietsen in Scandinavië al een tijdje op ons wensenlijstje hebben staan maar dat het wisselvallige weer ons wel tegen hield. Maar ja, op die manier beperk je jezelf alleen maar tot de Zuideuropese landen. In de aanloop naar deze fietsvakantie voelden we ons wel regelmatig als Philippe Abrams in Bienvenue chez les Ch’tis. Deze directeur van een postkantoor in Zuid Frankrijk wordt voor straf overgeplaatst naar een dorp helemaal in het Noorden van Frankrijk als blijkt dat hij bij zijn aanstelling gefraudeerd heeft. Volgens de Zuidfranzosen is het leven daar verschrikkelijk en het weer erbarmelijk. Eenmaal daar vindt hij het fantastisch en is het prachtig weer. Zo hier ook in Noorwegen. Het ging lekker vandaag - mooie glooiende landschappen met wel wat flinke kuitenbijters. Het deed ons denken aan de zaagtandkilometers in Galicië vlak voor Santiago de Compostela maar dan hier met regelmatig een waarschuwingsbord dat je voor overstekende elanden moet oppassen. Je gaat met 6-7 km/u de pittige korte klimmen tussen de 5 en 9% aan en met een noodgang er weer vanaf. De zwaartekracht doet dan helemaal z’n werk met die enorme kilo’s bepakking die we meezeulen.

Nu zitten we op een rustige camping pal aan een uitgestrekt meer in Minnesund. We worden al zeer welkom geheten door tal van kleine muggetjes. Dag 1 was geslaagd. Ben erg nieuwsgierig wat de dag van morgen brengt.

Ohja, en Bienvenue chez les Ch’tis moet je echt even gaan zien. Supergrappige film.

2DDF0917-BBA1-4F20-8099-319FD394249C2EE59656-4297-4132-96E0-ACAAC4C1CF4A5976F6E3-FB87-4722-8393-6DE1EDE8F1ADF4F38E62-1CB6-47FC-B651-E5B3B013B90C716DEDBF-ACE5-4E5D-A330-E47D24B2F699DD4EB562-B828-4FA6-B6E6-14EE9CBDFBC7550B8246-F234-4ACC-9365-88A3894AA55935760593-84B2-4D7B-A7B1-64844FB6B981C95B9369-56A9-4AA3-AE14-C734C75C5E61

1. Yvonne:
    3 augustus 2019
    Mooie start zo te lezen. Leuk om te volgen👍🏻
  2. Ellen Spithoven:
    3 augustus 2019
    Goed begin van jullie reis!!Prachtige natuur!!
    Succes!!
  3. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    4 augustus 2019
    Absoluut ! Aanrader voor jullie 👌🏻
  4. Lia:
    3 augustus 2019
    Goed begin van de tocht. Mooie foto's alhoewel voor mij zeer bekend. De laatste foto van deze serie vind ik toch het mooist 😀
  5. A&K Van Oslo richting Trondheim:
    4 augustus 2019
    Dat zal best, Lia. Prachtig hier en voor jou normaal. Volgens mij zag ik Åmål op de borden vlakbij Oslo.
    De laatste foto is idd het mooiste 😂
  6. Margriet:
    3 augustus 2019
    Gelukkig dat jullie toch de grote stap hebben gezet naar Scandinavië te gaan.Veel plezier daar.
  7. Wim Heezen:
    3 augustus 2019
    Het begin ziet er helemaal goed uit. Positief verhaal en foto's met een zonnetje. Wat wil je nog meer. Succes gewenst met het vervolg....
  8. Karin Achterkamp:
    3 augustus 2019
    Weer leuke verhalen van jullie reis! Kijk er al naar uit 😁